1. Kampaňe strácajú dych, real-time marketing je in
Termín kampaň je medzi nami od zlatého veku reklamy. Kampaň definujeme ako sériu aktivít a kanálov, ktoré sa točia okolo jednej spoločnej témy. Ich problémom je pevne naplánovaná štruktúra, ktorá nevie držať krok s meniacim sa správaním klientov a rýchlo sa vyvíjajúcimi technológiami. Kampane trvajú zvyčajne krátko a nie sú spúšťané na základe realtime údajov, čo môže spôsobiť ich neaktuálnosť.
“Úspech prináša angažovanie svojich zákazníkov, keď sú pripravení oni a nie keď sa to hodí vám. V 2013 budeme svedkami toho, ako najlepší budú využívať real-time akcie a spúšťače založené na inbound marketingových aktivitách a nie na push marketingu a kampaniach. ”
David Meerman Scott
Autor The New Rules of Marketing and PR
2. Poznaj svojho klienta
Inteligentný marketing znamená poznanie klientov hlbšie, ako len podľa demografických údajov. Aby sme získali ucelený pohľad na správanie zákazníkov, informácie musíme hľadať mimo CRM. Podľa David Raaba, analytika v spoločnosti Gleanster, dáta o správaní klienta na webe, rovnako aj dáta z ostatných zdrojov, ako účtovné a objednávkové systémy, budú v roku 2013 ľahšie integrovateľné. Je to však podmienené investíciami do nových technológií na zber dát, ktoré budú ľahšie merateľné a akcieschopnejšie.
“Marketingové automatizované systémy budú poskytovať ucelenejší pohľad na klienta naprieč kanálom a systémom. Cieľom nie je len import dát z rôznych systémov, ale ich integrácia, čo znamená, že interakcie zákazníka budú rozpoznané a zjednotené do ucelenej podoby bez ohľadu na to, v akom kanály sa uskutočnia.”
David Raab
Analyst, Gleanster
3. Marketing bude kľúčový vo vytváraní príjmov
Nedávny prieskum Fournaise Marketing Group ukázal, že až 73% riadiacich manažérov neverí, že marketing poháňa dopyt a vytvára príjmy. Rok 2013 prinesie aj v tomto zmenu. Marketing bude hrať rozhodujúcu úlohu vo vytváraní príjmov (revenue generation). Marketingové inbound aktivity sa nebudú len merať (návštevnosť alebo angažovanosť), ale budú viac využívané na optimalizáciu procesov s priamym dopadom na rast tržieb. Na to, aby marketéri prijali inbound marketingové postupy a technológie s cieľom zvýšiť tržby, bude nutné zmeniť kľúčové indikátory výkonnosti (KPIs).
“Riaditelia spoločností venujú väčšiu pozornosť marketingu a jeho prínosu k tvorbe obratu a plneniu cieľov. Z tohto dôvodu vidíme posun v meraní marketingu smerom ku kvótam a SLA, ktoré sú viac späté s odbytom.”
Greg Alexander
CEO, Sales Benchmark
Index (SBI)
4. Sociálne médiá sa integrujú
Doteraz zostávali sociálne média izolované. Aktivity, ktoré na nich prebiehali, ostávali v nich. V nasledujúcom roku sa dáta a správanie na sociálnych sietiach budú integrovať do databázy, ktorá sa stane zásadnou na dosiahnutie klientov s relevantnými správami v reálnom čase.
“V 2013 šikovní marketingoví zamestnanci budú využívať dáta zo sociálnych médií vo všetkých oblastiach ich marketingovej stratégie. Synchronizáciou dát o aktivitách na sociálnych médiách s ich kontaktmi získajú dodatočné údaje o ich správaní potrebné pre lepšiu segmentáciu emailových správ a výziev. Navyše, tieto dáta využijú aj na zlepšenie obsahu a zosobnenie správ, čo povedie k ďalšiemu zlepšeniu konverzie.
KIPP BODNAR
Autor, the B2B
Social Media Book
5. Buď mobilný alebo zaostaň
V roku 2012 sa predalo viac smartfónov ako PC. Je zrejmé, že mobily sú priestor, kde musia byť marketéri. Podľa štúdie IBM vydanej v júny 2012, takmer 9 z 10 globálnych marketingových firiem majú mobilný web alebo aplikáciu, alebo ju plánujú v blízkej budúcnosti spustiť. Ale iba 1 z 5 používa mobilné marketingové nástroje ako integrovanú súčasť svojich kampaní.
V roku 2013 sa mobilný marketing stane hlavnou položkou v marketingovej stratégii. Nielenže sa bude ďalej investovať do mobilnej optimalizácie web stránok, ale budeme aj svedkami toho, ako mobily prevezmú dôležitejšiu úlohu v kampaniach. Koncom budúceho roku sa mobily stanú strategickým must-have kanálom pre mnoho firiem.
6. Sociálne médiá a obsah budú mať na SEO väčší vplyv
Dlhé roky kvalitné SEO (optimalizácia stránky pre internetové vyhľadávače) bolo hlavne o ovládaní rôznych vychytáviek. SEO zajtrajška bude menej o správnom H1 tagu alebo kľúčových slovách na stránke a viac o tvorení naozaj dobrého a originálneho obsahu, ktorý sa zdieľa a na ktorý ľudia odkazujú. Celkovo SEO sa bude stále viac vzďaľovať od on-page SEO a bude sa viac sústrediť na rôzne zložky offpage SEO, ktoré budú fungovať komplexne so SEO stratégiou.
“Za posledných 15 rokov, marketéri často rozmýšľali o SEO, sociálnych médiách, a obsahu ako o samostatných kanáloch a segmentovaných praktikách. Tieto bariéry sa teraz rúcajú. Za posledných 24 mesiacov vidíme ako rýchlo rastie prekrývanie vyhľadávania, sociálnych médií a obsahu, podnecované inováciami a posilnené koreláciou zdieľania a rankingom správania.
RAND FISHKIN
CEO, SEOmoz
7. Spoločnosti budú vo väčšej miere hľadať inbound marketing talenty
Firmy v 2013 budú hľadať marketérov, ktorí budú dobrí v tvorbe obsahu, generovani dopytu, optimalizácii a analýze dát. S rastúcou dôležitosťou obsahu, firmy budú potrebovať jednoducho viac inbound marketérov. Podľa prieskumu SimplyHired, trend je jasný: “Inbound Marketing” pozície vzrástli od októbra 2011 o 52% a “Content Marketing” pozície o 26%. Uchádzači o tieto pozície budú vo svojich životopisoch v budúcnosti uvádzať s veľkou pravdepodobnosťou slová ako “publisher” a “pivottable lover“.
8. Direct mail žije
Áno, direct mail nezomrel, ba práve naopak, v roku 2013, viac ako doteraz, bude ešte dôležitejšou súčasťou marketing mixu. Avšak zmení sa spôsob, akým sa používa. Marketingové emaily budú menej “batch and blast” (nudné letáky s ponukou tovarov a služieb) a budú viac osobné s relevantným významom pre príjmateľa, ktorý sa rozpozná na základe dát v reálnom čase. Vzrastie dôležitosť opt-in marketingu na úkor opt-out marketingu. Mnoho firiem bude lákať nových odberateľov firemných správ rôznymi lotériami a súťažami.
“Schopnosť segmentácie emailových databáz a zosobnenie obsahu pomôže maximalizovať efekt každého emailu, čo povedie ku kvalifikovanejšiemu záujmu o kúpu nášho produktu.”
JOHN BONINI
Content Marketing
Manager, IMPACT
9. Inbound, nie automatizácia je prioritou
Len pred pár rokmi, e-mailová automatizácia bola povinne v zozname želaní každého marketéra. Nanešťastie, „nastav a zabudni” mentalita automatizácie, aj keď pekne znie, viedla k nezdravému procesu zavírenia databázy emailov nastavením procesu „nurturing“ až kým nebola zaspamovaná k smrti. Prísľub marketingovej automatizácie sa začína rúcať, pretože nie je podporená pevným inbound marketingovým základom. V podstate do lievika vstupuje len veľmi málo záujemcov na to, aby udržalo automat pri živote. To sa volá “Death by Marketing Automation.” V 2013, riaditelia marketingu a exekutíva spoločností pridelia viac zdrojov na vytvorenie silného inbound tímu, ktorý bude generovať záujem, návštevnosť a konverziu a tak podporí dopyt.
10. Marketing hrou
V najbližších rokoch môžete očakávať aj zbližovanie marketingu a hier. Tým sa nemyslí len umiestňovanie produktov vo Farmwille. Marketing sa stane viac interaktívny v zmysle jeho nasadenia a spotreby. “Gamificiation” zvýši lepkavosť marketingu prostredníctvom obsahu a jeho zábavnej hodnoty, odmien a schopnosti učiť. Práve prostredníctvom hier sa marketing stane príjemný miesto toho, aby sa mu ľudia vyhýbali. Gamification predstavuje spoľahlivý rámec na zlepšenie výsledkov vašich on-line marketingových aktivít.
11. Kontext bude najlepší priateľ contentu (obsah)
Na to, aby marketéri robili marketing v 2013 lepšie, budú musieť ísť ďalej, ako len tvoriť obsah. Budú musieť tvoriť obsah blízky osobnej skúsenosti ich cieľového zákazníka, to povedie bez problémov k opakovanej interakcii. Táto skúsenosť využíva kontext k tomu, aby marketing hovoril to, čo chcú počuť klienti, ponúkal veci, ktoré robia, veci o ktorých rozprávajú, stránky ktoré obľubujú, produkty ktoré nakupujú – všetko preto, aby mal hlbší a zmysluplnejší vzťah s lepšími výsledkami .
12. Outbound marketing stráca ťah
Pri troche šťastia máte pri masovom marketingu 2% mieru odozvy. Ak napríklad nejakú reláciu v TV sleduje 300 000 ľúdí, je šanca, že ku konverzii sa dostane 6 000 z nich (konverzia v tomto prípade nemusí byť len predaj). Na druhej strane, inbound marketing môže vytvoriť konverznú mieru 10x a viac vačšiu. Je to tak preto, lebo perspektívni klienti reagujú viac na hodnotný obsah, ktorý je celený pre nich a je tak užitočný a náučný. Viac, ako kedykoľvek predtým, rozpočet na outbound marketing(platené médiá) sa presunie na inbound marketing(získané médiá a originálny obsah). Podľa prieskumu z 2012, až 1/3 riaditeľov marketingu presunula v poslednom roku viac ako polovicu svojho rozpočtu z tradičného do digitálneho marketingu. V budúcom roku môžeme očakávať, že firmy budú čeliť zložitejšiemu manažovaniu a meraniu vznikajúcich viacúčelových kanálov a technológií. Marketing sa môže adaptovať tým, že sa stane viac inbound a real-time. V konečnom dôsledku, marketing sa môže v očiach generálnych riaditeľov zmeniť z nákladového na profitové centrum.
V následujúcom roku sa máme na čo tešiť. Čaká na nás mnoho nových príležitostí. Prajem vám všetkým veľa úspechov v roku 2013.